Eeuwenlang hebben vrouwen dezelfde traditionele kruissteekpatronen aan elkaar doorgegeven en die zijn zo klassiek geworden dat ze als het ware in ons collectieve geheugen zitten. We vinden ze allemaal prachtig. Veel vrouwen hebben de ervaring dat je ze maar een paar keer hoeft te hebben gezien (in een boekje of in een museum) of je weet al dat je ze mooi vindt. Ze hèbben iets!
En in onze tijd blijkt het ineens mogelijk te zijn om àlles te borduren. Elk plaatje van een papegaai of een tijger kan omgezet worden in een borduurpatroon, en ook elke stripfiguur zoals bobo en elk romantisch tafereeltje. Het is aan de kundigheid en het talent van de patroonontwerpster of er het resultaat de moeite van het naborduren waard is. Van de begintijd om naturalistische patronen te maken weten we dat het vaak de kunst van het weglaten is, want tè veel details doet afbreuk aan een borduurwerk; dan kun je beter een foto maken. En of een ontwerp geslaagd is hangt ook af van de kleurkeuze, de schaal, de achtergrond en misschien nog wat meer. De patronen die opgenomen worden in het borduurblad zijn (op een enkel heksje na) allemaal erg mooi en aansprekend. Het borduurblad besteedt veel zorg aan presentatie van de patronen en biedt ook duidelijke teltekeningen. Het zijn heel mooie tijdschriften, waarin zowel ‘klassieke’ patronen worden geboden als ontwerpen uit onze tijd. Als je van borduren houdt, zijn dit mooie tijdschriften.
4 gedachten over “Tien borduurbladen”
Wil je voor mij 43, 48 en 67 reservren. We zien elkaar toch zomaar wer ergens, anders kom ik het bij je halen, meteen een reden om je weer eens te spreken. Liefs, Ineke
Ik heb ze voor je apart gelegd; het zijn heel mooie nummers. Welkom om ze op te halen.
Zodra ik beter ben, maak ik een afspraak!
prima! Borduurbladen van een paar jaar oud kunnen vast nog wel een tijdje blijven liggen.
Beterschap!