“Wat mij persoonlijk aanspreekt in handgemaakte textiel, is de levendige structuur van de regelmatige onregelmatigheid.”
Die zin van Henriette Beukers staat op de eerste bladzijde van het boek Rondom Textiel. Die boeken waren gelijk na verschijning populair en deel I is nu zeer zeldzaam. Deel II is nog wel her en der verkrijgbaar, en deel III is er helaas niet meer van gekomen. Een paar dagen geleden namen we kennis van haar overlijden.
Henriette was een belangrijke vrouw voor de ondersteuning van handwerk in Nederland. Zij schreef o.a. de boeken Nederland in kruissteek, en het boekje Beter Handwerken (wat ik zaterdag nog niet op de foto had, maar nu alsnog). En ze was hoofdredactrice van de Ariadne, het blad wat voor zoveel vrouwen die wilden handwerken zo veel heeft betekend.
Maar zij had ook veel oog voor handwerk uit andere landen! Samen met haar man Henk trok ze erop uit en bezocht verre landen, maakte contact met de handwerksters ter plekke, stelde vragen over technieken en nam mooie handwerken mee naar huis. Die bestudeerde ze, Henk maakte er foto’s van en die werden dan gepubliceerd in het door hen opgerichte tijdschrift Handwerken zonder Grenzen.
Na vele jaren van verzamelen en handwerk bestuderen en erover schrijven, brak tenslotte de tijd aan om te ontzamelen, en zo kocht ik eens deze sloffen van haar. Ze staan al jaren in mijn shop, en nu dienen ze om de boeken Rondom Textiel te illustreren. Want zò deed ze dat dus! Ze kocht mooi etnisch handwerk en schreef erover. Zo ontdekten vele Nederlandse handwerksters dat er nog véél meer te beleven is dan alleen ‘Nederland in kruissteek’. Al die bijzondere technieken: iedere etnische groep had weer zijn eigen materialen en gewoonten en toepassingen en verzon eigen daarbij eigen technieken.
Hierom voelde ik mij ook verwant aan Henriette. Bij mij ontstond de handwerkliefde doordat de familie van mijn moeders kant altijd met handwerken bezig was, maar ook doordat mijn vader verre reizen maakte en dan altijd wat meenam. Die exotische handwerken vond ik als kind zò prachtig! En als tiener sommige artikelen in de Ariadne, door Beukers & Beukers geschreven en gestyled, maar dat wist ik toen nog niet. Ik vond die kleuren en die materialen van verre landen gewoon heel mooi en die reportages hielpen mij om mijn smaak te ontwikkelen.
Bijzonder dat deze boeken Rondom Textiel zo zijn aangeslagen. Het persoonlijke aspect heeft veel handwerksters aangesproken. De schrijfstijl, de mooie foto’s, de interessante wetenswaardigheden. Vaak waren dat dingen die op latere leeftijd nog in haar hoofd waren met de gedachte ‘daar wil ik nog eens over schrijven’. Zo heeft zij tot hoge leeftijd willen doorgeven, alsmaar dóórgeven. Anderen laten kennisnemen van de schoonheid van persoonlijk en etnisch handwerk. Niet machinaal, maar handgemaakt. Mooie handwerken uit andere landen, met telkens weer vrolijke kleurencombinaties en stemmige of stijlvolle invalshoeken. Maar èlk handwerk uniek en persoonlijk en origineel!
Deze sloffen staan dus al in m’n shop, en deel I van het zeldzame boek Rondom Textiel I komt daar nu bij. Mijn eigen exemplaar, door haar gesigneerd, hou ik en koester ik nog een tijdje. Deze zomer kon ik exemplaren van deel I en deel II inkopen, en nu kan ik die met dankbaarheid aan de grote bijdrage van de auteur in mijn shop zetten.
Wàt heeft zij veel betekend voor het duidelijk uitleggen van bekende (Nederlandse) handwerktechnieken èn het hebben van aandacht voor prachtig etnisch handwerk over de hele wereld.
Ook op dit blogje kun je reageren, en dan stuur ik binnenkort een link van dit blogje naar de familie, zodat zij jullie reacties kunnen lezen.
Ook de boeken Lappenpoppen en beesten (ze was een deskundige, want ze maakte ook de poppen voor de Fabeltjeskrant!)
en het Groot Perzisch Ajourboek zijn door haar geschreven, en staan in m’n shop.