De aandacht voor de hoeden van koningin Beatrix is in de 21e eeuw steeds groter geworden. Vooral in royaltybladen en modeblogs worden foto’s besproken. Koningin Beatrix wordt samen met de Britse koningin Elizabeth II gezien als de iconische koninklijke hoedendraagster.
Bij de koninklijke hoeden gaat het niet alleen om fashion, het gaat ook om iets anders. Zoals Theresia Vreugdenhil (zij was lange tijd de vaste couturier) ooit zei: “De outfit van de koningin heeft namelijk een doel: het is de werkkleding die zij draagt in haar rol als staatshoofd.” En koning Elizabeth antwoordde eens, toen haar werd gevraagd of ze graag hoeden draagt: “It is part of the uniform”. De koninklijke hoed is kroon, de hoed is majesteit, en de hoed is koningin Beatrix!
Deze informatie las ik in de tentoonstelling Chapeau, die tot eind augustus is te zien op paleis het Loo. Ik ging kijken, en wil graag verslag doen, maar het was (streng) verboden om foto’s te maken. Niet zo erg, want des te meer stimulans om zèlf te gaan kijken! En via dit filmpje van een minuut kun je ook een snelle indruk krijgen.
Om toch genoeg foto’s te hebben om m’n tekst kwijt te kunnen, maakte ik een foto in de “Koninginnetuin”. Dat is een besloten en ommuurde tuin die naast het paleis ligt, en die meestal bij een bezoek wordt overgeslagen. Terug naar de hoeden. Van 1980 tot 2013 draagt Koningin Beatrix bij honderden speciale gelegenheden een hoed: tijdens staatsbezoeken, ontvangsten, ontelbare openingen en prijsuitreikingen, op Prinsjesdag en Koninginnedag. De vele hoofddeksels zorgen voor een herkenbaar en vertrouwd beeld van de vorstin. Een grote collectie hoeden is nu tentoongesteld en dat is beslist véél interessanter dan je misschien zou denken. (En de tulpen bloeien ook nog!)
Er was ook veel informatie over het creatieve ambacht van het hoedenmaken. Vakmanschap, fantasie en goede smaak spelen een grote rol. Het ontwerpen van een hoed begint met het bepalen van het type, het materiaal en de garnering van de hoed. Deze moeten passen bij de kleding en de gelegenheid, waarbij de hoed zal worden gedragen. De materialen die het meest worden gebruikt zijn sinamay (een hennepsoort), vilt, sisal, laize (eeen stroachtig weefsel) en veren. Het vinden van de juiste kleur voor de hoed, passend bij de kleding, is heel belangrijk, en soms moet het materiaal eerst zelf op kleur geverfd worden.
Vanaf 1986 worden de koninklijke hoeden meer vernieuwend en eigenzinnig. De hoeden worden ‘sculpturaal’ en zelfs ‘architectonisch’, met opvallende randen en lijnen. Deze vernieuwing is nooit meer getopt. De koningin heeft veel iconische hoeden gedragen, zoals hoeden met gestapelde randen, hoeden bestaanden uit meerdere bolle lagen, of hoeden met een extreem grote bol. De hoeden van de koningin zijn ook kunstzinnige objecten, als een bekroning van het beeld van de koningin.
Deze zijvleugel is de vaste ruimte voor al die wisselende tentoonstellingen. Twee verdiepingen worden meestal gebruikt voor een grote expositie. De tentoonstelling “Chapeaux!” is beslist de moeite (en de toeslag) waard. Het was ook behoorlijk druk, en dat is meestal een teken dat een tentoonstelling wordt gewaardeerd. Ik vond het in ieder geval erg mooi!
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren