Waarom zijn sommige handwerkboeken niet zeldzaam?
Nee, die vraag klopt niet, want sommige boeken zijn nu wèl zeldzaam, zoals het boekje Randen om te borduren.
Betere vraag: Waarom hebben veel mensen vroeger deze boeken gekocht en zijn er nu veel van in omloop?
Antwoord: omdat ze werden aanbevolen in de Ariadne.
Bijvoorbeeld in het decembernummer van Ariadne 1973 worden negen boeken aanbevolen “Speciaal voor u”. De boeken konden destijds bij hen besteld worden. Het was de tijd van de gekke poppen, maar ook van de prachtige randen. De tijd dat Deense boekjes in het Nederlands werden vertaald, zoals de boeken Kruissteken in kleur en Spelen met lapjes. De tijd van overvloedig prutsen met Macramé en Weven met naald en draad (dat boek kon ik helaas nu niet laten zien, uitverkocht, en dan wil ik eigenlijk het liefst later deze foto nog eens overnieuw maken, als ik het weer heb). De tijd waarin Israël in een positievere belangstelling stond dan nu en velen graag de mooie gebouwen uit Jeruzalem wilden borduren. En de tijd waarin Kruissteekboekjes hoogst origineel waren, vooral als ze waren geschreven door Henriëtte Beukers.
Zo zijn handwerkboeken altijd een onderdeel van de tijd, een weerspiegeling van de tijd, en misschien zelfs wel een investering in de tijd. Hoe dat laatste werkt weet ik ook eigenlijk niet, maar het klinkt wel leuk.
Later wil ik nog veel meer van dit soort overzichten maken. Want handwerkboeken horen niet alleen bij ons (en bij de tijd), maar ook bij elkáár! Het is leuk om de boeken ook in hun context te zien. Dit waren dus boeken uit de vroege jaren zeventig.