Melkmeisje Vermeer in tapisserie

Rijksmuseum
Op een dag dat het rustiger is dan anders gingen wij naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Bij binnenkomst werd er even gekeken of er niks kwaads in onze tassen zat. Nee, alleen een borduurwerk en een fototoestel: we mochten doorlopen. En dat deden we: rechtstreeks naar de eregalerij. Hier hangen de echte grote kunstwerken waar Nederlandse schilders wereldfaam mee hebben verworven. Eerst hadden we het plezier om bijna alleen voor de Nachtwacht te staan, en dat komt haast nooit voor, dat je daar een foto kunt nemen zonder ander publiek erop. En daarna wilde ik graag naar de plek waar de Vermeers hangen. Twee supposten stonden daar op wacht en ik liep naar ze toe. “Mag ik wat vragen? Ik heb een borduurwerk meegenomen want borduren is nu weer razendpopulair. Ik heb een borduurwerk van het melkmeisje en dat wil ik graag even náást de echte ophouden. Vind u dat goed?” Ze moesten even met elkaar overleggen en wilden eigenlijk zeggen dat dat niet mocht. Buiten de orde. Zoiets dòe je niet in het Rijksmuseum. “Vorig jaar had ik ook zo’n borduurwerk mee, en toen mocht ik het naast de Nachtwacht ophouden”, hielp ik ze een handje. En omdat dat tòen ook mocht, mocht het nu weer.

Melkmeisje, Vermeer, Melkmeid, borduurwerk

En met enorm veel plezier kon ik de foto maken die ik in gedachten had: Een tapisserie-borduurwerk van het Melkmeisje náást het echte Meesterwerk. Subliem! Ik mocht niet te ver achter het lijntje rijken en ik wist dat mijn momentje ook maar kort was. Anderen wilden ook graag weer in opperste aandacht naar het echte kunstwerk kijken. Mensen komen daarvoor uit Japan en Amerika en ondanks de relatieve rust van een feestdag was het toch druk genoeg. Je ziet  steeds mensen die op hun beurt wachten en als dan iemand anders opschuift, dan kunnen zìj even vol aandacht naar het schilderij van Johannes Vermeer kijken. Het schilderij uit 1658 wat al door miljoenen mensen is bewonderd. In een oude veiling catalogus aan het eind van de 17e eeuw werd dit werk vermeld als een “Meyd die melk uytgiet’.

Borduurwerk en schilderij Melkmeisje of Keukenmeid, Vermeer

Dit sublieme meesterwerk met de prachtige kleuren en de sterke compositie is heel vaak gereproduceerd. Op allerlei manieren: vroeger al in allerlei afdrukken op kalenders en posters en kaarten. En nu in onze tijd nog veel meer. Ik kocht dit jaar een mok met door mij geliefde melkmeisje erop (die kon je bij Blokker kopen, met zegeltjes van DE). En er zijn nog honderden andere mogelijkheden om de afbeelding van dit beroemde meisje dagelijks om je heen te zien. Dat was een halve eeuw geleden nog niet zo. Maar toen hadden mensen iets anders bedacht wanneer ze geen geld of mogelijkheden hadden om naar Amsterdam te reizen: ze bordúúrden die beroemde schilderijen! Lange tijd lagen die tapisserie-schilderijen  voor verguisd op rommelmarkten en iedereen deed er denigrerend over. Maar nu zijn deze borduurwerken van onze oma’s weer populair. Ik heb er drie en daar maakte ik al eens eerder een foto van. En een vierde (zonder lijst) nam ik dus nu mee naar het Rijksmuseum, voor mijn foto.

Dit borduurwerk plaats ik nu in m’n shop en ik hoop fdat iemand er net zoveel plezier mee gaat hebben als ik had toen ik een paar dagen geleden deze foto’s maakte. Een tip voor iemand die het wil kopen: je kunt er natuurlijk een tas van maken en dan hoef je ook geen toestemming te vragen om het mee te nemen in het museum, want dan is het gewoon je tas!
Toen mijn momentje vóór het beroemde schilderij voorbij was, en ik een stap naar achter deed zodat anderen er ook weer vóór konden staan, merkte ik dat er wèl naar mij gekeken was. Verschillende mensen die daar ook stonden lachten naar me en één man kwam naar me toe en zei dat hij het een leuke aktie vond, en dat het een mooi borduurwerk is. En nog glimmend van plezier vervolgde ik mijn weg weer door het Rijksmuseum.

Borduurwerk Melkmeisje Vermeer

Verder lezen?  Wellicht is dit interessant...

Wandkleden maken (en kopen)

“Love you!” voor jullie belangstelling

Geborduurd kussentje

Kleur!

Reacties

  1. Schitterend verhaal Margriet.
    En zo zie je maar weer alles komt weer terug.
    Maar als ik het eerlijk mag zeggen….ik vind het origineel toch wel het mooiste 😉

    • Margriet zegt:

      Ik ook hoor!
      Het origineel heeft tot heel veel copieën geïnspireerd en het was toch wel erg leuk om zo’n copie nu bij het origineel te kunnen houden!

  2. Hahaha, geniaal!
    Superleuke ‘stunt’ 😀

Wil je reageren?

*


Terug naar blog om daar verder te lezen