Het is een hele ontwikkeling geweest van oefenlap naar commercie, en die ontwikkeling is ook onvermijdelijk. Het begon allemaal eeuwen terug, toen meisjes merklappen maakten die niet alleen dienden om het borduren te oefenen, maar die ook een functie hadden als voorbeeldlap. Daarop werden de motieven weergegeven die men later kon gebruiken. In die tijd waren er nog geen boeken of gedrukte patronen, maar werden de alfabetten en de symbolische voorstellingen dus geborduurd doorgegeven.
Een heleboel ontwikkelingen verder kwam er in de tweede helft van de vorige eeuw opnieuw belangstelling voor merklappen, en kwam de mode opzetten om oude lappen opnieuw na te maken. Ook goed. Want erfgoed uit het verleden mag volop gezien en gebruikt worden. Leuk om ze na te maken!
En dan komt er ook altijd de ontwikkeling dat de commercie ergens op inspring. Bijvoorbeeld met een ‘Complete Merklappenset’. Alle benodigdheden kant en klaar netjes in een mooi doosje gestopt. Als het er maar aantrekkelijk uitziet, dan kan er weer wat verdiend worden. En daar is natuurlijk ook niks mis mee, het is alleen heel anders dan hoe het ooit begonnen is, in de tijd dat er alleen boerderijlinnen beschikbaar was.
Op de bovenste foto laat ik drie lapjes zien die wel uit die merklappenset lijken te komen. Leuk om te zien dat zo’n doos inspiratie heeft gegeven, misschien wel aan iemand die anders nooit van ‘merklapjes’ zou hebben gehoord, want op school hoefden ze niet meer gemaakt te worden.
Op de onderste foto een doos met losse vellen met moderne (jaren tachtig) merklapmotieven. In die tijd werd het gestimuleerd om zelf een eigen persoonlijke lap te borduren, en dan kon je gebruik maken van al die patroontjes wanneer die bij jouw leven of jouw onderwerp pasten.
Wat mij betreft mag de commercie dit wel weer verder oppakken. Volgens mij is er wel weer ruimte voor nieuwe initiatieven voor kant en klare pakketjes en vrolijke boekjes of mapjes met oude patroontjes. De lezers van mijn blog hebben waarschijnlijk allemaal wel toegang tot de oude boeken met patronen (en ze staan ook allemaal in m’n shop!) maar voor een nieuwe generatie mag best wel weer wat frisse stimulans komen om die rijkdom opnieuw onder de aandacht te brengen.