Een week lang heb ik elke dag geblogd over de borduurontwerpen van Mies Bloch. Ik vond het belangrijk om dit te doen, en was het al lang van plan geweest. De aanleiding om het nu te doen was een ontmoeting vorige week met haar dochter, die textielkunstenares is, maar een heel andere weg is ingeslagen. Ik vertelde haar nog een keer dat ik het werk van haar moeder bijzonder vind, omdat het op een vrolijke en reproduceerbare manier vele Hollandse kenmerken en tafereeltjes weergeeft. Lange tijd waren deze borduurwerken uit de zestiger en zeventiger jaren ouderwets, maar nu zijn ze weer leuk.
In de loop der jaren heb ik al wel vaker geblogd over deze borduurwerken, bijvoorbeeld toen ik een boek liet zien waarin ik een patroon voor Sinterklaas en Zwarte Piet tegenkwam. Dit boek is uit de veertiger jaren. Mevrouw Saskia (de dochter) bevestigde dat dit destijds haar eerste opdracht was.
Zo zijn er nog veel meer patronen om te ontdekken; ik heb nog lang niet overal over geblogd. Dat was ook niet mijn bedoeling, om alles te laten zien, maar met deze serie blogjes heb ik aandacht willen vragen voor de ontwerpster van borduurpatronen die in de vorige eeuw enorm veel heeft betekent voor een hele grote groep vrouwen die deze patronen gebruikten. Met veel plezier zijn er duizenden borduurwerken gemaakt van droogbloemen, boten, uithangborden, boerderijen en vele andere typisch Hollandse onderwerpen.
Ik had ook een doel met deze serie blogjes: ik wil graag dat alle originele patronen ondergebracht kunnen worden in een Mies Bloch-archief. Dit archief bestaat nog niet, maar zou er m.i. wel moeten komen, want al dit materiaal is waardevol en verdient een plek in de textiel-geschiedenis van ons land.
Ook zou het commercieel interessant zijn om nieuwe uitgaven met deze belangrijke en bijzondere patronen te maken.
Zoals ik vorige week nog wat vragen kon stellen, bijvoorbeeld over dat oude Sinterklaas-patroon, en te horen kreeg dat dat het oudste patroon was van de ontwerpster die dus tòen al oog had voor alles wat Hollands was, zo zijn er nog veel meer vragen die nù nog gesteld en beantwoord kunnen worden. Bij deze een uitnodiging aan textiel-organisaties die mogelijkheden zien om een archief op te zetten: welkom om contact met mij op te nemen.
Het Kruissteekboek met de acht losse patronen is nog steeds in mijn webshop te bestellen, en dat wordt ook af en toe gedaan, en daaraan weet ik dat er deze patronen nog steeds aanspreken.
Dit is waardevol cultureel textiel-erfgoed, en het was mij een genoegen om op mijn blog hier wat van te laten zien.
5 gedachten over “Mies Bloch archief?”
Dat zou een bijzonder archief worden. Ik hoop dat het je gaat lukken. Ik heb ooit een workshop bij Saskia gedaan. Ook een zeer inspirerende en creatieve vrouw.
Ik heb voor Tesselschade verschillende borduur werkjes gemaakt van Mies Bloch patronen. Die werden altijd snel verkocht! En voor een vriendin heb ik de uithangborden borduurlap, waar haar moeder ooit aan was begonnen, afgemaakt voor haar zus in Australië . Die was er heel erg blij mee!
Mijn allereerste grote borduurwerk was trouwens ook van Mies Bloch: de bollenvelden. Die maakte ik voor mijn moeder, zij kwam uit de bollenstreek (Lisse)
Alle blogjes over Margriet Bloch doorgelezen en het idee van een archief over haar lijkt me een prachtig idee. Ik heb al veel van haar boeken en patronen, via zelf verzamelen en van mijn moeder en oma , die er destijds heel wat gemaakt hebben. Geen idee waar de geborduurde versies gebleven zijn. Waarschijnlijk als cadeau gegeven. Haar patronen geven een kijkje is het leven van toen, waar nu steeds meer waardering voor komt, ook voor het maken van deze juweeltjes.
Ja, mijn schoonmoeder liet enkele werkjes na, zo lief en soms tref ik iets aan in de kringloop. Is er weer belangstelling voor ? Echt leuk.