Nieuwere nummers Handwerken zonder grenzen

Hoe lang duurt nou dat éne moment dat twee tieners in de lucht springen? Twee seconden? Een fotograaf kan het leuk vinden dat het hem gelukt is om precies op het juiste moment te klikken, maar het resultaat is meer iets voor Facebook of Instagram. Een kiekje, voor volgers die het leuk vinden om twee springende tieners te zien. Maar op de voorkant van een handwerktijdschrift is zo’n foto minder geschikt.
En welke associatie heb je bij een vrouw die op haar buik op bed ligt met een laken om haar middel? Het lijkt meer een reclame-foto voor eh.. laten we zeggen parfum of zo. Het zal wel de bedoeling zijn geweest om de aandacht te richten op de gehaakte deken op de voorgrond, maar dat is dan mislukt.

Met kranten heb ik dat ook. Als er bij mij thuis een krant op de salontafel ligt en de foto die dan net bovenop ligt bevalt me niet, dan draai ik de krant om. Ik heb geen zin om langer dan een paar seconden tegen een vervelende foto aan te kijken. Of misschien moet ik zeggen: tegen een indringende foto. Foto’s van mensen zijn vaak indringend. Daar is niks mis mee als je de mensen kent of als de foto ondersteunend is voor het verhaal. Maar je wilt daar niet te lang mee geconfronteerd worden. En dat krijg je al gauw als er een foto van personen voorop een tijdschrift staat. Ik krijg dan een dilemma: tijdschrift bewaren (omdat je graag oude handwerktijdschriften wilt bewaren), of tijdschrift wegdoen (omdat je die voorkant nu niet langer meer wilt zien).

Er is veel veranderd bij de inhoud van het eens zo geliefde blad Handwerken zonder Grenzen. En daar kun je van alles van zeggen en vinden, maar dat wou ik nu niet doen. Het is best te begrijpen dat tijdschriften ‘met hun tijd mee moeten gaan.’ Daar zijn het tijdschriften voor. Maar die vóórkanten! Die còvers! Daar zouden ze best een beetje zorgvuldiger mee mogen zijn. Liever niet zulke foto’s van mooie meisjes waar we dan een tijd tegenaan moeten kijken want je kunt zo’n foto niet wegklikken. Een foto van handwerk, daar raak je veel minder snel op uitgekeken. Het meisje-met-de-parel, in hàndwerk uitgevoerd, is natuurlijk een mooi compromis.

Deze recente nummers van Handwerken zonder Grenzen plaats ik (toch maar) in m’n shop. Nou heb ik dus nog weer een beetje langer tegen die foto’s aangekeken, terwijl ik er allang genoeg van had. Reminder: het ging/gaat om de inhoud!

Verder lezen?  Wellicht is dit interessant...

Opbergmappen Ariadne

Twee-en-een-half-jaar geblogd

Naaldkant en tulekant

Alles onder een dikke sneeuwlaag

Wil je reageren?

*


Terug naar blog om daar verder te lezen