Rijke en adellijke mannen lieten hun hoge positie goed uitkomen door hun weelderige kleding, en daarbij speelde kant een belangrijke rol.
Al die grote kragen kennen we van de beroemde portretten, die bijvoorbeeld van Willem van Oranje zijn gemaakt, en ook van vele andere voorname en machtige heren. Het tweede portret is van een aartshertog uit de 17e eeuw. (Zijn naam staat achterop deze kaart, maar als ik die vermeld moet ik het bij de anderen ook doen; ik sla de namen hier maar over).
Schilderijen die in vroeger eeuwen gemaakt zijn, zijn interessant voor onderzoekers van textiel en kant en geven veel informatie over de hoogstaande vaardigheid om dit te maken. Foto’s van zulke schilderijen staan ook veelvuldig in de boeken over kant.
Zelfs bij het dragen van een harnas of een deftig kostuum past een klein toefje kant goed. Voor het accent en contrast en de luxe uitstraling.
Als een deftig heer ziet liet portretteren, pasten daar ook andere attributen bij, zoals sabel en muziekinstrument.
De portretten waren belangrijk om later in de kastelen en adellijke huizen op te hangen, en zo kon en kan iedereen die er langsliep telkens herinnerd worden aan de hooggeplaatste positie van de edelman.
Nou, dàg mannen! Jullie namen staan achterop de kaarten, en zo kunnen wij nu nog zien hoe jullie er vroeger bijliepen. Niet altijd misschien, want met zo’n molenkraag lijkt me niet prettig bewegen. Maar het staat wel indrukwekkend.
Tenslotte nog een paar muzikanten, ook met wat kant aan kraag en mouwen. Kant geeft ook vrolijkheid aan het leven.
1 gedachte over “Textielkaarten schilderijen van mannen met kant”
Is die geportretteerde met de molenkraag niet een vrouw? Meen me zoiets te herinneren, maar 17e eeuwse schilderkunst is niet mijn specialisme.