Gister liet ik op mijn blog vijf merklappen zien; vandaag vijf andere. Deze had ik allemaal meegenomen naar de ontmoetingsdag van de merklappen-vereniging. Daar was ik op het goede adres om ze te laten zien. ’s Morgens hield mw. Trijnie van Spanning een lezing over de randen van de Rode School Merklappen. Eerst vertelde ze wat over de geschiedenis. In 1878 werd bij wetgeving bepaald dat handwerken voor meisjes moest worden beschouwd als een vak als alle andere vakken. En vanaf die tijd zien we de lapjes ook verschijnen. Vóór die tijd werden er ook al wel lappen geborduurd, maar dan meer van moeder op dochter. Aan de hand van de oude merklappen kan gezien worden hoe de scholen het onderwijs gaven. Heel typerend voor de begintijd is dat bovenin de merklappen eerst een aantal simpele randen moesten worden geborduurd en daarna kwam er een opbouw in moeilijkheidsgraad. Vervolgens een rij met schuine letters en daarna de zogenaamde ronde letters.
De merklappen waren bedoeld om de meisjes voor te bereiden op hun latere taak dat ze het huishoudlinnen moesten merken. Op veel merklappen zie je de aantallen 12 en 6 en 24. Hoe hoger het aantal, hoe meer huishoudlinnen de huisvrouw bezat. Deze cijfers moesten ook geoefend worden. Als het linnengoed op de bleek te drogen werd gelegd, kon zo aangetoond hoeveel linnengoed er hoorde te zijn. Op het middelste lapje onderop de foto zie je ook deze dozijn-gerelateerde aantallen.
Mw. van Spanning heeft zelf een heel grote verzameling merklappen en aan de hand van foto’s wees zij de zaal op allerlei bijzonderheden, met name over de geborduurde randen op de lappen. Ze had ook zelf een aantal meegenomen die bewonderd konden worden.