Twee mooie linnen mappen met kleurige opdruk laten zien hoe het handwerkonderwijs begin jaren zestig werd opgezet: kleurig, aantrekkelijk en nog steeds degelijk maar ook speels. Uitgeverij Samson presenteerde in 1961 deze twee mappen voor onderwijzeressen, die daarin een serie ‘modellen’ vonden op losse bladen. Alle oude technieken die al tientallen jaren belangrijk waren in het handwerkonderwijs waren weer opnieuw beschreven: kruisstteek, festoneren, overhands naaien, knoopje aanzetten, trensjes maken, voeren, en versierend zomen. En er waren weer vele mooie foto’s van mooi aangeklede baby’s (die dan het slabbetje droegen wat zus had gemaakt op school) en moederdagkadootjes. Gezellige kleedjes, handige etuitjes, leuke kussentjes, schorten van geruite stoffen, en klokkekleedjes: van alles wat gelijk kon worden toegepast in huis, zodat de leerling in het handwerkonderwijs met een blij gevoel haar produkt thuis kon zien gebruikt worden.
Deze vrij zeldzame mappen kunnen ook weer worden gebruikt voor iemand die het handwerkonderwijs van vroeger zou willen bestuderen, of misschien de informatie hieruit zou willen gebruiken om nog eens een nieuw boekje samen te stellen. Want hoewel de toepassingen zijn verouderd (we hebben niet zo vaak geborduurde servetringen meer nodig, of mutsjes voor de eieren), is het idee nog steeds niet achterhaald. Kinderen hebben het nodig om iets te kunnen maken wat gelijk gebruikt kan worden, en waar zij een voldaan gevoel bij kunnen krijgen. De talloze vrouwen die hun handwerkjes van vroeger een heel leven bewaarden, zijn er een illustratie van dat die vroege handwerkjes veel betekend hebben. Een goed gekozen handwerkje waarin een kind begeleid wordt om te leren hoe het moet, kan de aanzet zijn voor een leven lang handwerkplezier. Ik vind deze mappen prachtig, en plaats ze met plezier in m’n shop.
Tenslotte: de afdruk op de rode map heb ik eens nageborduurd, foto’s kun je hier en hier zien. Dus niet alleen de inhoud van deze mappen is interessant; de omslag is ook inspirerend.