“Best Margriet, de boekjes zijn gearriveerd, dank voor de snelle service, vind ze prachtig en zien er nog mooi uit. Heel veel dank. Groetjes D.”
“Bedankt. Lekker snel! A.
“Hallo Margriet, Alles in goede staat ontvangen. Mooie borduurwerkjes. Heel erg bedankt. E.”
Zò vaak heb ik zulke mailtjes ontvangen, en elke keer was ik daar blij mee. Het gaf een goed gevoel dat iets goed was aangekomen en dat de bestelling was afgerond.
Maar twee weken geleden begonnen de mailtjes die ik binnenkreeg helaas te veranderen. Lees maar mee:
“Hoi Margriet, Heb je misschien een track & trace code? Ik heb het boek nog niet ontvangen? Met vriendelijke groet, M.”
“Voor de zekerheid stuur ik een vraag. Heb jij inderdaad op de 19de het pakje op de bus gedaan? Ik heb het namelijk nog niet ontvangen. Hartelijke groet, M.”
“Dag Margriet, Helaas is het boekje nog niet bij mij binnen. Nu is de post wel vaker aan de late kant, maar nu ik het vandaag wederom niet in mijn brievenbus aantrof begin ik toch te vermoeden dat er iets is misgegaan. Hopelijk kunt u mij verder helpen? Alvast dank en een vriendelijke groet, N.”
“Hoi Margriet, Pfff..ik merk dat ik ongeduldig begin te worden. Zo jammer…ik heb nog steeds niets ontvangen. En ik ben zo nieuwsgierig naar het patroon van de levensboom. Jij kunt er ook niets aan doen, dat weet ik, maar ik wou het toch nu vragen.”
“Helaas zijn de boekjes niet gekomen. We hebben helemaal geen post ontvangen! Ik snap er niks van! Ik wacht wel rustig af hoor, maar toch is het raar! Fijn weekend toegewenst! Vriendelijke groeten, R.”
Uiteraard heb ik iedereen gelijk antwoord gegeven. Na de eerste mailtjes over een uitblijvende bezorging schreef ik:
“Vanmiddag heb ik een melding gedaan bij Post.nl over de uitblijvende bezorging. Ik vind het heel vervelend dat het niet bezorgd is en maak me er ook zorgen om.
Hopelijk gaat de melding wat uitwerken.
Maar ik kreeg te horen dat het soms heel lang kan duren voordat iets bezorgd wordt. Dus dat is zéker raar, en klopt niet. Maar we kunnen er helaas niks aan doen, en daar baal ik ook wel van. Ik hoop dat het spoedig terecht komt!”
En toen er daarna nog wat meer mailtjes binnenkwamen schreef ik erbij:
“Het houdt mij ook bezig, wanneer de bestellingen eindelijk eens worden bezorgd
Vandaag ga ik er weer opnieuw achteraan bij de post.
Na jouw reactie kreeg ik nog twee mailtjes van mensen die zich afvragen waar hun bestelling blijft
Het is dus een groter probleem geworden. Bedankt voor je geduld, en hopelijk komt het gauw goed.”
Intussen was ik naar het postkantoor geweest waar ik altijd mijn post afgeef. Zij konden me niet helpen, maar raadden me aan om te chatten met de klantenservice van de post. Dat heb ik twee keer gedaan en een keer gebeld. Je krijgt dan een getrainde medewerker die professioneel alle vragen niet beantwoordt, en alleen maar een AI script kan voorlezen. Maar één keer heb ik heel lang aangehouden en op de vraag of dit vaker voorkwam (die vraag hield ik gewoon net zo lang vol tot ik antwoord kreeg), kreeg ik te horen dat 4 procent van de post vertraagt of kwijtraakt. “Vìer procent!” reageerde ik. Waarna ze gelijk geruststellend zei dat hierbij ook de post wordt gerekend die soms na vele weken alsnog bezorgd wordt. Echt iets helemaal kwijtraken komt minder vaak voor.
Dus vandaar dat ik bij de mailtjes die daarna nog steeds binnenkwamen vroeg: “Het kan alsnog bezorgd worden, met flinke vertraging. Zullen we nog even afwachten?”
Daarna nog een keer naar het postkantoor geweest, en gezegd dat ik met die service-balie niks verder kom. “Maar wij kunnen ook niet helpen”, kreeg ik weer te horen. Alleen het advies om voortaan geen postzegels meer te gebruiken, maar verzendlabels aan te maken, want dan kunnen ze tracken en tracen.
De reden dat ik nog steeds gewone postzegels gebruik, is omdat dit voor mij èn voor degenen die wat bij mij bestellen veel goedkoper is. Ik koop de postzegels groot in, en heb al vìjf verhogingen van de post nièt in mijn webshop doorgevoerd! Ik hanteer dus nog steeds de tarieven van vier of vijf jaar geleden, dankzij die oude postzegels. En het is ook altijd goed gegaan, dus waarom zou het nu ineens niet meer goed gaan?
Ik heb alle niet-bezorgde bestellingen op een rijtje gezet, en het bleek dat het bestellingen waren die half mei gedurende vier dagen op de post zijn gegaan. Het was precies de week van mijn aanbiedingen, dus er waren extra veel bestellingen. Natuurlijk reageert niet iedereen na ontvangst (of na niet-ontvangst), dus die eerste dagen had ik niet door dat er wat aan de hand was, en bleef ik gewoon doorgaan met versturen. Pas later werd duidelijk dat veel bestellingen van die week niet waren bezorgd.
Dus ineens valt de post die ik aan het postkantoor had toevertrouwd onder de ‘4 procent’ die ergens stagneert. En ineens maak ik het mee dat ik wel kan klagen, maar dat er niks met die klacht of melding wordt gedaan. Gewoon afwachten, is het enige advies wat ik krijg.
Maar van degene die wat bij mij hebben besteld kan ik dat geduld nu niet langer meer geduld meer verwachten, dus ga ik nu over tot het terugstorten van alle bedragen. Een strop voor mij, want het was zoals ik zei juist een drukke week met veel bestellingen. Sommigen bestelden tijdschriften en daar heb ik er nog meer van, dus aan hen ga ik voorstellen dat ik nieuwe tijdschriften stuur. Maar ik moet dan wel even uitzoeken welke, want voor het geval die bestellingen ooit nog eens aankomen kan ik beter niet dezelfde sturen, want dan hebben ze ze straks dubbel. Ik wil nog steeds graag goed zijn voor m’n klanten, dus dat extra uitzoekwerk ga ik nog wel doen.
Dus dan weten jullie nu dat het hebben van een webshop niet altijd over rozen gaat. Ik geniet altijd enorm van spontane mailtjes als iets goed is aangekomen en precies was wat iemand zocht. Die mailtjes maken het leuk wat ik doe. Maar nu ontvang ik mailtjes waarbij ik denk: “O nee, niet wéér een melding!” Zo’n mailtje ontving ik zojuist, van iemand die nu pas vraagt waar haar bestelling blijft. Gelukkig kan ik dan denken dat handwerksters meestal lieve mensen zijn, met veel geduld. Toch aardig dat iemand zo lang heeft gewacht met te vragen waar haar bestelling blijft.
Maar ik dacht ook: “En nu ga ik het op mijn blog vermelden!” Want ik wil nu ook delen wat er aan de hand is en waar ik me al twee weken zorgen over maak.
Ik hoop nog steeds dat die missende bestellingen aankomen, en dat ik daarna weer leuke mailtjes krijg met: “M’n bestelling was er de volgende dag al, dàt was vliegensvlug!”
Maar ik weet niet of ik straks nog postzegels blijf plakken!
5 gedachten over “Post niet bezorgd”
De bezorging van de post is inderdaad een puinhoop, vooral met brievenbuspakketjes zonder track & trace gaat het vaak mis. O ja, dat pakketjes zoek raken, klopt, ik had een prijs gewonnen in de Vriendenloterij maar ook deze prijs heb ik nooit gekregen, zoek geraakt.
Ik weet dat Margriet altijd haar doet haar best om de artikelen die besteld zijn zo snel mogelijk bij de klant te krijgen, heel vervelend ook voor haar dit.
Na deze reactie heb ik Jannie per mail bedankt voor haar meelevende reactie en ook haar lieve bevestiging dat ik altijd mijn best doe om de bestellingen zo snel mogelijk bij de klant te krijgen.
En prompt kreeg ik een mailtje terug van haar. Ze schreef
“Bedankt voor je reactie n.a.v. mijn reactie op je blog. Wat nu heel toevallig is dat ik de prijs die ik zou krijgen van de Vriendenloterij alsnog heb gekregen, ineens lag er een grote doos in de brievenbus, het pakket is dus bijna een maand onderweg geweest.
Margriet, ik wens jou een heel fijn Pinksterweekend toe, groetjes!”
Dus nu is haar eerste reactie niet alleen een bevestiging dat ik m’n best doe om alles goed op de post te krijgen, en een bevestiging dat de post soms een puinhoop is,
maar ook een bemoediging dat inderdaad pakjes soms na een maand nog bezorgd worden!
Ik blijf dus hoop houden dat de missende bestellingen alsnog bezorgd worden.
Voordat je stopt met potzegels: Track en trace biedt ook vaak geen soelaas is mijn (veelvuldige) ervaring. Ik had een track en trace pakket dat eind april geleverd had moeten worden, maar die kwam maar niet. Ik kon het pakketje zelfs zien in de postnl app (letterlijk: er was en foto van het pakketje in het overzicht) en kreeg via de app af en toe een nieuwe leveringsdatum die dan niet werd gehaald. Ik gechat en gebeld, idd volstrekt nutteloos en super onvriendelijk. Kreeg ik uiteindelijk te horen dat het ‘was kwijtgeraakt in het sorteercentrum en dat het niet geleverd zou worden en dat ik contact met de afzender moest opnemen omdat Postnl het niet zou gaan zoeken op mijn verzoek’. Dit allemaal ondanks het feit dat Postnl het pakket in hun bezit had. Dus ik contact met de afzender opnemen, die dan Postnl benadert en doodleuk te horen krijgt dat het kwijt is en Postnl niets aan gaat doen. Pff. En dan gisteren, zonder enige aankondiging in de app of wijziging de track en trace gegevens lag opeens het pakketje op de mat, ruim 6 weken nadat het geleverd had moeten zijn. Ik wilde een klacht indienen en kreeg dan te horen dat dat kon, maar dat ik geen terugkoppeling zou krijgen om dat ze, behalve noteren, niets met de klachten doen!!
De post is een ramp tegenwoordig. Ik laat dan ook steevast alles wat mogelijk is bij een pakket punt bezorgen, want ik ben veel weg. En zelfs dan staat er nog wel eens een bezorger voor de deur, want men heeft dan niet goed gesorteerd en het etiket voor het pakketpunt vergeten te plakken.
Je laatste pakketje zonder probleem binnen gekregen. Had ik nog niet op gereageerd ( foei, Patricia) Misschien een idee om DHL te gaan gebruiken? Ook hier gebruik ik een pakketpunt voor. Is voor afhalen en brengen van pakketjes. En ze geven meer en betere informatie over het wel en wee van de pakketjes.
Margriet wat verdrietig toch dat Postnl zo met de bezorging omgaat.
Achteraf ben ik blij dat ik toen iets besteld heb bij jou — scheelde jou weer frustratie en mij ook.
Had wel bij een hobbywinkel een bestelling gedaan met track en tracé. Kreeg de melding dat hetpakketje in de brievenbus lag,maar helaas een lege brievenbus. Melding gedaan bij de hobbywinkel, maar moest nog maar even afwachten….je begrijpt niets gekregen tot nu toe.
Wel een mail van postnl gehad hoe tevreden ik was en daarin aan gegeven dat ik zeer ontevreden was.
Duimen dat mijn pakketje ooit nog eens bezorgd wordt.
Zelf verstuur ik altijd brieven /brievenbuspakketjes via Business Post(= van postnl! ) en pakketten via DHL en nog nooit problemen gehad.
Hoop dat je nu geen problemen meer krijgt met verzending.
Gezellige Pinksterdagen
groetjes, Trijntje Huppel