Kerken zijn niet alleen bouwwerken maar ook bolwerken. In de eeuwen waarin strijd werd gevoerd over wie de macht had, waren de kerken ook zichtbare uitingen van die macht. De Dom van Padenberg (blogje van gister) was gekoppeld aan werelds gezag, en direct achter dat gebouw ligt nog steeds de Keizerspals uit de tijd van Karel de Grote. Vandaag een blogje over de Gouwkerk, aan de andere kant van het plein. Deze kerk, gebouwd in de 12e eeuw, diende eerst als klooster. Maar er veranderde van alles in de loop der eeuwen. In en aan het Romaanse gebouw kwam een barokke inrichting en die werd later weer verwijderd. Toen kwam er een periode van neo-gotische stijl-elementen en die werden niet meer hersteld nadat het gebouw in de oorlog was gebombardeerd. Nu kwam er een periode van versobering.
In die stille en stijlvolle inrichting met de mooie lichtinval spelen draden een belangrijke rol. Het ‘Senkrecht von Oben’ van Barth is hier zichtbaar gemaakt. Met dráád. Nog nooit eerder zoiets gezien.
Goudglazende draden van de hoge gewelven leiden de blik naar boven
en weer naar beneden.
Vaak ben ik voor mijn blogjes op zoek geweest naar textiel-elementen in oude kerken en kathedralen. Een smetteloos wit linnen tafelkleed of een rijk geborduurd vaandel of een fraai antependium. En nu als afsluiting van al die kerk-blogjes de meest opmerkelijke impressie van al die gouden draden door de kerkinterieurs!
De draden leiden de blik naar een fraai drieluik, en daar is dan het kerstevangelie uitgebeeld. Mooi om daar vandaag op tweede kerstdag een foto van te laten zien.
In het midden van de foto hieronder is te zien hoe Jezus als baby in de tempel wordt voorgesteld. Dit is gebaseerd op gegevens uit het tweede hoofdstuk van het evangelie van Lukas.
Het tafereeltje ernaast toont Jozef en Maria die met baby Jezus op de vlucht zijn naar Egypte. Dit is gebaseerd op gegevens uit het tweede hoofdstuk van Mattheus.
Eeuwenlang had men er geen moeite meer om voor het grote kerstverhaal gegevens uit diverse bronnen bij elkaar te voegen. Daar komt in onze tijd wat verandering in. De nieuwste theologische inzichten zijn dat elke bron, elk evangelie, z’n eigen doelgroep en boodschap had en dat het geen goed idee was om de verschillende gegevens door elkaar te mengen.
En ook het toevoegen aan de bronnen is geen goed idee geweest (to say the least). De vroege kerk heeft Maria tot centrale figuur gemaakt, en dat is op dit drieluik goed te zien. Op het middelste paneel wordt ze nota bene gekroond tot hemelkoningin…..
Nu dus een einde aan mijn kerk-interieur-draden-blogjes. Enige kritiek op de kerk heb ik enigszins voorzichtig laten doorschemeren. Maar vandaag vieren we gewoon lekker kerst en daarbij houden wel wel een beetje van goud en glitter!












2 gedachten over “Kerk-foto’s op tweede kerstdag”
Tja, protestanten en Mariaverering is een slechte combinatie. Ik ben geen theoloog, niet-gelovig maar van protestante huize en in dat opzicht dus niet opgegroeid met heiligen, pauzen en Maria. Ik keek wel mijn ogen uit bij de katholieke buren. Ik kan me goed voorstellen dat Maria als vrouw en moeder een stuk dichter bij de katholieke gelovige staat dan een godenzoon als Jezus. Ze is niet voor niets zo geliefd en als moeder van Jezus de hoogste vrouw. Dus dat men haar in de middeleeuwen kroonde verbaast me niets.
Maar in elk geval nog een fijne 2e kerstdag!
Ik ben ned.hervormd en toch ging ik 75 jaar geleden met mijn vader,,kribbetjes,,kijken.
Vaak stond er eer Engeltje bij en dat Engeltje knikte als je er een centje ingooide.
En…ik spaar mijn hele leven al kaarten van Maria.Waarom niet.Gezegende voortzetting van deze dagen.