Recente aanwinst! Twee geborduurde hondjes, gedateerd uit 1936.
Dit nieuwe schilderij in m’n Biedermeier-borduurwerken-verzameling is een mooie aanleiding om nog eens wat over de Biedermeiertijd te schrijven. Daarin maak ik gebruik van een artikel uit Handwerken zonder Grenzen, april 2008)
De Biedermeiertijd is een periode waarin de decoraties huiselijke gezelligheid uitstralen. Er kwam een reactie op de pronk- en decoratiezucht van de empire-stijl in de voorafgaande periode. In die tijd was er maar weinig invloed van burgers, maar na het Wener Congres veranderde dat. Na een lange periode van politieke onderdrukking en cencuur, wilden mensen zich vrij nu voelen. Het leven binnenshuis werd nu extra belangrijk. Allerlei symbolen van het huiselijk leven kregen veel aandacht.
Die verschuiving werd natuurlijk ook opgemerkt door auteurs en er waren er een paar die het burgerlijke leven in een satire beschreven.
Bekend werd een boek waarin de fantasiefiguur weiland Gottlieb Biedermaier de hoofdrol speelde. Hij is het standaartype van de bezadigde, degelijke maar hypocriete burgerman.
In ons land werd een ander boek bekend: de Camera Obscura, geschreven door Hildebrand (pseudoniem van Nicolaas Beets). Hierin staan verhalen over het leven in de tijd rond 1840 (gekenmerkt als ‘Kopijeerlust des dagelijkschen Levens).
In literatuur uit deze tijd (en later films over deze tijd) is het opvallend hoe vaak de adellijke vrouwen ‘haar borduurwerk terzijde leggen’, als ze aangesproken worden. Borduren was voor hen een voorname dagvulling. En verder zien we veel knusse tevredenheid, zin voor orde, afkeer van het avontuur, liefde voor het kleine, een gevoel van verbondenheid met de natuur. En dat is ook allemaal terug te zien in de borduurpatronen!
Ook aan de inrichting van de woonvertrekken wordt veel aandacht besteed en er zijn veel zelfgemaakte gebruiksvoorwerpen. Er worden meubels vervaardigd die meer comfort aan het huiselijk leven geven en de woning wordt verfraaid met borduurwerken op stoelbekleding, haardschermen, kussens, tafelkleden, slippers etc. De motieven zijn romantisch en naturalistisch: landschappen, dierfiguren, herders en bloemen.
Officieel hoort 1936 niet meer tot de Biedermeiertijd, maar het patroon wat gebruikt is voor dit schilderij van deze twee hondjes, is wel duidelijk uit die tijd. Er is ‘Berlijnse wol’ gebruikt en er werd op grof stramien geborduurd. Door A van de B. Nu staat het een tijdje bij m’n andere hondjes en later plaats ik het nog wel eens in m’n shop. Eerst even zelf van genieten.