Borduurwerk De Arenleessters

Van sommige beroemde schilderijen, zoals het bekende werk De Arenleessters van Millet, zijn borduurpatronen gemaakt. Dat sprak borduursters vroeger wel aan en dit is niet de eerste keer dat ik een exemplaar van zo’n borduurwerk kan laten zien. Hier  vind je een eerder blogjes over een ander borduurwerk met deze afbeelding.

In musea kun je via een koptelefoon uitleg krijgen bij een schilderij, zodat je meer ziet. Deze afgeleide afbeelding kan ook wel wat uitleg gebruiken, want dit is heel wat minder gedetailleerd als het origineel. Drie vrouwen op de voorgrond rapen aren op die bij de oogst van het graan zijn blijven liggen. Elk van de vrouwen beeldt een vermoeiende beweging uit: bukken, oprapen, en overeind komen. De vrouwen lijken deel uit te maken van het landschap. Hun vaag weergegeven gezichten staan symbool voor alle arme plattelandsbewoners, die op deze manier aan nog een beetje voedsel moesten zien te komen.

Op de achtergrond laden  knechten de overvloedige opbrengst van die dag op verschillende wagens. Een opzichter houdt de werkzaamheden in de gaten, hij is een symbool van de gevestigde klasse. Zo is er een onoverbrugbare kloof tussen de vrouwen op de voorgrond en de rijke grondbezitters op de achtergrond. Met dit perspectief wilde de schilder hier aandacht voor vragen.

In geborduurde vorm is die kloof misschien niet meer zo duidelijk te zien. Maar toch is het bijzonder om te weten dat dit borduurwerk zòveel borduursters vroeger heeft aangesproken. En het is triest om te weten dat die kloof er nog steeds is.

2 gedachten over “Borduurwerk De Arenleessters”

  1. Het kan ook anders bekeken worden. Zoals van ouds worden de armere mensen toegestaan aren te rapen en zo te eten te hebben. Dat is /was een oud recht. Denk aan het Bijbelboek Ruth, zij mocht ook aren rapen samen met anderen, en werd zelfs beschermd.

  2. Dat kan men zo zien, dat is ook de eerste indruk: wat aren mogen zoeken (letterlijk dus bij de gratie gods). Voor elke kijker was het destijds (ca 1857), met de revolutie van 1848 nog vers in het geheugen, helder wat er bedoeld werd en dat was de kloof die er afgebeeld werd. Gevolg was wel dat er een hoos van kritiek op Millets werk was, zo groot was ook de angst van de gevestigde klassen. Dank dus Margriet voor je verheldering, want velen zien alleen het mooie landelijke tafereeltje terwijl er veel meer achter zit.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen? Wellicht is dit interessant...

Scroll naar boven
Archief van de blogjes
Blogjes per week

De laatste 15 weken worden weergegeven

Blogjes per maand

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Bedankt voor het bericht

Het bericht is succesvol verstuurd.

Bedankt hiervoor.