Een schilderij van Vincent van Gogh is gister verkocht op de TEFAF-beurs voor 5 miljoen dollar. Het was het schilderij van een Brabantse boerin met een kenmerkend hoofddeksel, de witte muts. De prijs van zo’n schilderij wordt natuurlijk bepaald door de beroemde naam van de schilder, maar is ook zeer interessant voor latere onderzoekers van de streekdracht van weleer. Op die oude schilderijen is veel te zien wat een getrouwe weergave is van de vroegere dracht. Middenop deze collectie kaarten ligt ook een afbeelding van een schilderij wat Frans Hals schilderde van een oude dame, maar die is weer wat deftiger dan de zogenaamde ‘boerse vrouwen’.
Ik ging vanmorgen op zoek naar wat textielkaarten waar nog veel meer witte mutsen op staan: kenmerkend voor de dracht van bijna alle streekdrachten. Op deze collage kaarten uit Zeeland, Noord Holland, Gelderland en Friesland, allemaal uit de bekende streekdracht-plaatsen.
Deze kaarten komen straks allemaal in m’n shop. Oude schilderijen zijn een bron van interessante informatie, maar latere ’textielkaarten’ voegen ook nog wel wat toe!
Tenslotte nog een Brabantse kaart met achterop de gedrukte tekst: “Waarom verder stappen? Ons Riek zal hier wel tappen.”
In de tijd dat de post nog slechts 20 cent vroeg om die kaart te bezorgen, schreef afzender Jaco op de achterkant de woorden: “Alles goed”.
Wàt een muts had tante Riek!